Samospráva

Problém s MAD: Do verejného obstarávania sa nik neprihlásil, radnica osloví dopravcov

Do verejného obstarávania na prevádzkovanie mestskej autobusovej dopravy (MAD) v meste Trnava na obdobie rokov 2020 až 2029 sa neprihlásil nikto.

Ilustračný obrázok k článku Problém s MAD: Do verejného obstarávania sa nik neprihlásil, radnica osloví dopravcov
Zdroj: TASR

Zmluva so súčasnou prepravnou spoločnosťou Arriva Trnava sa končí v závere roka, radnica, ako o tom informovala hovorkyňa mesta Veronika Majtánová, preto začína priame rokovacie konania s dopravcami.

„V Trnave aktuálne funguje 13 liniek mestskej autobusovej dopravy, ktoré pre mesto zabezpečuje súkromný dopravca. Do 31. decembra 2019 je ním spoločnosť Arriva Trnava, samospráva však v predstihu podnikla kroky, aby mohla byť služba MAD poskytovaná kontinuálne aj v novom roku,“ uviedla hovorkyňa.

Mesto v apríli vyhlásilo súťaž na nového dopravcu, výška platieb by bola dopravcovi kalkulovaná na základe odjazdených, tzv. vozidlových, kilometrov.

Predpokladaná hodnota zákazky pre Trnavu bola 24,062 milióna eur. Počas vyhláseného verejného obstarávania spoločnosť Arriva Trnava napadla súťaž podľa informácií hovorkyne revíznymi postupmi, konkrétne žiadosťou o nápravu a následnými námietkami.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vydal predbežné opatrenie a 4. júna verejné obstarávanie zastavil. V ďalšom kroku ÚVO 19. júla rozhodol o zamietnutí šiestich podaných námietok a zároveň schválil žiadosť o odstránenie zmluvnej povinnosti dopravcu uhradiť náklady na audit v prípade zistenia porušenia zmluvy z jeho strany.

Po nadobudnutí právoplatnosti pokračovala súťaž od 2. augusta. Do 7. októbra, dokedy bolo možné predložiť ponuku, sa neprihlásil žiaden uchádzač.

„Stav, keď sa v oblasti poskytovania služieb v autobusovej doprave na Slovensku nesúťaží a jednotliví dopravcovia nejavia ani elementárny záujem o zákazky verejného obstarávateľa, je pre nás zarážajúci,“ konštatoval primátor Trnavy Peter Bročka.

Mesto musí podľa jeho slov pre občanov zabezpečiť ďalšie fungovanie MAD, preto bude v najbližších dňoch rokovať s rôznymi dopravcami. „Je však otázne, kde je hranica cien, ku ktorej nás dopravca chce dotlačiť,“ dodal Bročka.

Podľa analýz, ktoré samospráva pri príprave verejného obstarávania vykonala, sú ceny aktuálneho trnavského dopravcu za prepravný výkon v porovnaní s inými mestami vysoké.

Požiadavky na cenu služby sa pritom neustále zvyšujú, a to nielen v Trnave, ale v rámci celého Slovenska. Dopravné spoločnosti argumentujú výdavkami na techniku, potrebou zvyšovania miezd pre zamestnancov a podobne.

Mestu Trnava v tejto situácii zostáva podľa hovorkyne jediná možnosť, ako zabezpečiť danú službu – priame rokovacie konanie.

„Ide o zákonný postup v prípade, že obstarávateľ nedostane počas súťaže žiadnu ponuku. Tento postup nevítame, avšak prax ukázala, že dopravcovia nie sú ochotní zapojiť sa do otvoreného a transparentného procesu zadávania zákazky. Mesto je teda nútené pristúpiť k rokovaniam, pri ktorých je tou slabšou stranou, pretože v rámci SR sa ceny za služby v tejto oblasti nedajú objektívne porovnávať a konkurencia medzi ich poskytovateľmi prakticky neexistuje,“ uviedol vedúci útvaru verejného obstarávania Mestského úradu v Trnave Peter Kubovič.

Foto: Ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM